Modalities of transition to adulthood among young people in the Northeast in the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0302Keywords:
Transition to adulthood, Inequalities, Work, Education, NortheastAbstract
The literature on youth has identified a diversification in the ways of being young and transitioning to adulthood, and in Brazil, structural inequalities play an important role in this process. This article analyzes the changes in this process between 1991 and 2010 in the Northeast, a territory that combines conventional patterns and emerging dynamics and continues to register greater vulnerabilities compared to other regions of Brazil in economic, educational, and labor market integration terms. The study evaluates the postponement, prolongation, and diversification of transition modalities, as well as possible relationships with inequalities associated with gender, race/color, household situation, and income level. The entropy analysis of synthetic cohorts is applied to the microdata from the 1991 and 2010 Demographic Censuses. The results showed an increase in the time dedicated to schooling, including a convergence of profiles due to advancements among those previously less present, as well as a trend toward diversification in modes of social integration during young adulthood. Both processes contribute to greater similarity among young people in the region. With the de-standardization, the duration of the process is affected, but with differences depending on socioeconomic status. Furthermore, the contribution of occupational status to increasing heterogeneity was highlighted, emphasizing the element of uncertainty in the biographical construction of young people in the region.
Downloads
References
BERCOVICH, A. Onda jovem, mercado de trabalho e violência: um enfoque demográfico. Tese (Doutorado) − Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas-SP, 2004.
BONNIE, R. J.; STROUD, C.; BREINER, H. (Ed.). Investing in the health and well-being of young adults. Washington, DC: The National Academies Press, 2015.
BRÜCKNER, H.; MAYER, K. U. De-standardization of the life course: what it might mean? And if it means anything, whether it actually took place? In: MACMILLAN, R. (Ed.). The structure of the life course: standardized? Individualized? Differentiated? Advances in life course research. Elsevier Ltd., v. 9, 2005. p. 27-53.
CACCIAMALI; M. C.; TATEI, F. Impacto do desemprego e da informalidade sobre a empregabilidade e a renda futura do jovem. Boletim Regional, Urbano e Ambiental, v. 16, p. 57-70, 2017.
CAMARANO, A. A.; KANSO, S.; MELLO, J. L.; ANDRADE, A. Estão fazendo a transição os jovens que não estudam, não trabalham e não procuram trabalho? In: CAMARANO, A. A. (Org.). Transição para a vida adulta ou vida adulta em transição? Rio de Janeiro: Ipea, v. 1, 2006. p. 259-290.
CAMARANO; A. A.; KANSO, S.; MELLO, J. L. Transição para a vida adulta: mudanças por período e coorte. In: CAMARANO, A. A. (Org.). Transição para a vida adulta ou vida adulta em transição? Rio de Janeiro: Ipea, v. 1, 2006. p. 95-135.
CAMARANO; A. A.; MELLO, J. L. Introdução. In: CAMARANO, A. A. (Org.). Transição para a vida adulta ou vida adulta em transição? Rio de Janeiro: Ipea, v. 1, 2006. p. 13-28.
CAMPELLO, T. Uma década derrubando mitos e superando expectativas. In: CAMPELO, T.; NERI, M. C. (Org.). Programa Bolsa Família: uma década de inclusão e cidadania. Brasília: Ipea, 2013. p. 15-24.
FUSSEL, E. Measuring the early adult life course in Mexico: an application of the entropy index. In: MACMILLAN, R. (Ed.). The structure of the life course: standardized? Individualized? Differentiated? Advances in life course research. Elsevier Ltd., v. 9, 2005. p. 91-122.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2023. Rio de Janeiro: Coordenação de População e Indicadores Sociais, 2023.
LECCARDI, C. Facing uncertainty - Temporality and biographies in the new century. Young - Nordic Journal of Youth Research, v. 13, n. 2, p. 123-146, 2005.
LERCHUNDI, M. J. Violentos ou violentados? Jovens e detenções em Río Cuarto, Argentina. In: LABREA, V. V.; VOMMARO, P. (Org.). Juventude, participação e desenvolvimento social na América Latina e Caribe: Escola Regional Most/Unesco Brasil. Brasília: Secretaria Nacional de Juventude; São Paulo: Conselho Latino-americano de Ciências Sociais, 2014. p. 170-186.
MADEIRA, F. R. Educação e desigualdade no tempo de juventude. In: CAMARANO, A. A. (Org.). Transição para a vida adulta ou vida adulta em transição? Rio de Janeiro: Ipea, v. 1, 2006. p. 139-169.
MARCIAL, R. Jóvenes contemporáneos: entre las nuevas tendencias y las viejas insistencias. In: MENEZES, J. A.; COSTA, M. R.; ARAÚJO, T. C. S. (Org.). JUBRA: territórios interculturais de juventude. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013. p. 21-36.
MARCON, F.; ALMEIDA NETO, M. A. Geração como problema e achado empírico nos estudos sobre juventudes. In: MARCON, F.; NORONHA, D. P. (Org.). Juventudes e desigualdades sociais em tempos de crise e radicalização política. Aracaju, SE: Criação Editora, 2021. p. 241-267.
MELLO. J. L. Jovens em mudança: padronização e despadronização da transição para a vida adulta no Brasil. Tese (Doutorado) − Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Estudos Sociais e Políticos, Rio de Janeiro, 2015.
OLIVEIRA, E. L. Transições: três aplicações a partir de dados das pesquisas domiciliares no Brasil. Tese (Doutorado) − Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
OLIVEIRA, T. D.; GOLGHER, A. B.; LOUREIRO, P. M. Trajetórias de local de moradia, estudo e trabalho dos jovens brasileiros entre 2003 e 2011: uma análise de entropia. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 33, n. 1, p. 31-52, jan./abr. 2016.
PAIS, J. M.; CAIRNS, D.; PAPPÁMIKAIL, L. Jovens europeus – retrato da diversidade. Tempo Social, Revista de Sociologia da USP, v. 17, n. 2, 2005.
POZZER, J. A. Programas de formação para o trabalho: perspectiva de seus gestores sobre a problemática da inserção de jovens em Chaco e Corrientes (Argentina). In: LABREA, V. V.; VOMMARO, P. (Org.). Juventude, participação e desenvolvimento social na América Latina e Caribe: Escola Regional Most/Unesco Brasil. Brasília: Secretaria Nacional de Juventude; São Paulo: Conselho Latino-americano de Ciências Sociais, 2014. p. 103-119.
REGUILLO, R. Jóvenes en la encrucijada contemporánea: en busca de un relato de futuro. Debate Feminista, v. 48, 2013.
ROCHA, E.; COSTA, J.; SILVA, C. B.; POSTRUMA, A.; CARUSO, L. A. Diferentes vulnerabilidades dos jovens que estão sem trabalhar e sem estudar. Dossiê juventude e trabalho. Novos Estudos, v. 39, n. 3, p. 545‑562, set.-dez. 2020.
SÁNCHEZ, D.; JIMÉNEZ, C. S.; BARBOSA, Y. R. S. Juventudes rurais: oportunidades para a construção de novos projetos sociais na América Latina. In: LABREA, V. V.; VOMMARO, P. (Org.). Juventude, participação e desenvolvimento social na América Latina e Caribe: Escola Regional Most/Unesco Brasil. Brasília: Secretaria Nacional de Juventude; São Paulo: Conselho Latino-americano de Ciências Sociais, 2014. p. 85-102.
SANTOS; G. P. G.; ANDRADE; F. R. B.; MACAMBIRA, J. Juventudes na sociedade contemporânea: uma discussão sobre políticas públicas e mercado de trabalho. In: MACAMBIRA, J.; ARAÚJO, T. P.; LIMA, R. A. Mercado de trabalho: qualificação, emprego e políticas sociais. Fortaleza: Instituto de Desenvolvimento do Trabalho (IDT), 2016.
SANTOS, M. M.; QUEIROZ, B. L.; VERONA, A. P. A. Transition to adulthood in Latin America: 1960s-2010s. Revista Brasileira de Estudos Populacionais, v. 38, p. 1-11, 2021.
SPOSITO, M. P. Os jovens no Brasil: desigualdades multiplicadas e novas demandas políticas. São Paulo: Ação Educativa, 2003.
TAVARES, M. A. Um olhar para a sociologia da juventude a partir dos conceitos de geração e moratória social. In: SILVA, T. A. A. (Org.). As juventudes e seus diferentes sujeitos. Recife: EDUFRPE, 2017. p. 21-43.
VIEIRA, J. M. Transição para a vida adulta em São Paulo: cenários e tendências sócio-demográficas. Tese (doutorado) − Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas-SP, 2009.
VIEIRA, J. M. Transição para a vida adulta no Brasil: análise comparada ente 1970 e 2000. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 25, n. 1, p. 27-48, jan./jun. 2008.
WEISHEIMER, N. As juventudes e seus sujeitos: trajetórias de estudos e categorias teórico-operacionais. In: SILVA, T. A. A. (Org.). As juventudes e seus diferentes sujeitos. Recife: EDUFRPE, 2017. p. 9-18.
WELTERS, A. Os filhos de adolescentes e o mercado de trabalho: uma análise do perfil sócio-econômico, familiar e de gênero dos jovens entre 15 e 19 anos no Brasil em 2006. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Econômico) − Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Economia, Campinas-SP, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Brazilian Journal of Population Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Papers published in Rebep are original and protected under the Creative Commons attribution-type license (CC-BY). This license allows you to reuse publications in whole or in part for any purpose, free of charge, even for commercial purposes. Any person or institution can copy, distribute or reuse the content, as long as the author and the original source are properly mentioned.